Herningmodellen

Strategien om ”Herningmodellen” omhandler den rette understøttelse på rette tid - med det mål at sikre børn og unge det bedst mulige liv nu og i fremtiden. Der arbejdes forebyggende, sundhedsfremmende, vidensdelende og inkluderende.

Mindset – Hvad er Herningmodellen? (fortalt på 1 minut)

Vi understøtter børn og unge, på det tidspunkt de har brug for det, og så tæt på deres hverdagsliv, som det er muligt.

Vi har en undersøgende, anerkendende tilgang til børn og unge, til forældrene og til det netværk børn og unge har.

Vi stræber efter at sikre børn og unge bedst mulige børne- unge- og voksenliv ved at tænke i helheder og arbejde sammenhængende.

Vi tilegner os hele tiden ny viden, og bruger det vi lærer til børn og unges bedste.

Hvordan arbejder vi med Herningmodellen? - Principper og Kernekomponenter

Vi er ambitiøse på børn og unges vegne, vi arbejder vidensbaseret, og Herningmodellen bliver bedre for børn og unge, når vi omsætter ny viden til praksis.

Vi skal vælge det trin på Indsatstrappen, der er tættest på børnenes hverdagsliv - og samtidig virker.

Vi arbejder tværprofessionelt med en stærk monofaglighed.

Vi følger kontinuerligt op på iværksatte initiativer og inddrager løbende forældre og netværk.

Vi arbejder forebyggende med tidlig handling.

Vi er særligt opmærksomme på overgange i børnenes liv for at sikre bedst mulige børne- og unge- og voksenliv og støtte mestring af eget liv.