Med udgangspunkt i dette er der udarbejdet følgende fire
digitale principper:
- Vi inddrager borgere og virksomheder, når det er muligt og
giver værdi
- Vi går efter succes ved at tænke stort og starte
småt
- Alle nye løsninger er brugervenlige og sikre
- Digitalisering skal altid give værdi
Om princip 1 - Vi inddrager borgere og virksomheder, når
det er muligt og giver værdi
Forklaring:
Det er borgere, virksomheder og medarbejdere, der påvirkes af
digitaliseringen og/eller skal bruge de digitale løsninger. Derfor
skal vi inddrage repræsentanter for brugerne undervejs i
udviklingen.
Begrundelse:
De brugere (borgere, virksomheder, medarbejdere), der skal bruge
de digitale løsninger, har vigtig viden om, hvordan løsningerne
skal fungere. Derfor skal de inddrages, så vi sikrer, at løsningen
giver den fornødne værdi for alle.
Om princip 2 - Vi går efter succes ved at tænke stort og
starte småt
Forklaring:
Hold altid visionen for øje, men tag små, overskuelige og
konkrete skridt imod den. Vær hele tiden parat til at ændre
retning. Lav prøvehandlinger, hvor der er mulighed for det. Afprøv
antagelser og formodninger i praksis, og fjern usikkerhed ved at
samle erfaringer. Digitalisering handler om at lære af praksis,
ikke om teori. Hav en exit-strategi, hvis kommunen investerer
penge.
Begrundelse:
Digitalisering er ofte forbundet med stor usikkerhed. Der er
forskel på teori og praksis. Det er bedre at arbejde mere prøvende
og først udvide, når man er på sikker grund. Store beslutninger bør
udskydes, til man har større viden. Det er lettere at ændre retning
på et lille projekt. Og fejler man, er det bedst at fejle hurtigt
og småt - og lære af det.
Om princip 3 - Alle nye løsninger er brugervenlige og
sikre
Forklaring:
Når vi digitaliserer, skal vi huske fra starten at tænke på
brugervenlighed og sikkerhed. Løsningerne skal være nemme at
betjene, og de skal bidrage til, at vi passer godt på de data, vi
har ansvaret for.
Begrundelse:
Det er bedst og billigst, hvis brugervenligheden og sikkerheden
tænkes ind så tidligt som muligt i processen. Man kan stille mange
krav til en digital løsning, men brugervenlighed og sikkerhed er
noget af det mest fundamentale - de går hånd i hånd.
Om princip 4 - Digitalisering skal altid give værdi
Forklaring:
Digitalisering skal give gevinster, både økonomisk og
kvalitativt. Investeringen vurderes altid i forhold til risiko og
anlægs- og driftsudgifter. Målet er, at digitaliseringen på et
givent område sker på et så oplyst grundlag som muligt. For
innovative projekter må man acceptere en vis risiko. Der skal
digitaliseres i samspil med dagligdagen, borgere og virksomheder.
Den gevinstansvarlige vil typisk være en leder/chef fra et af de
berørte driftsområder.
Begrundelse:
Det koster mange ressourcer at digitalisere - arbejdstid, mistet
produktivitet, mens arbejdet står på, samt udgifter til software,
hardware og eventuel konsulent bistand. Derfor skal indtægtssiden
og de kvalitative forbedringer i form af for eksempel lettere
arbejdsgange kunne opveje investeringen. Desuden er ressourcerne
knappe, så en positiv business case er ikke altid nok i sig selv -
der skal tænkes ind i samspillet med dagligdagen.