Herning Kommune fører løbende tilsyn med (kvalitetssikring)
personlig hjælp og pleje under fritvalgsordningen.
I kvalitetssikringen indgår følgende tre elementer:
1. Kvalitetssikring af visitationen og den tildelte hjælp
- Overholdelse af lovgivningen og juridiske krav til
sagsbehandlingen
- Sikre at myndigheden lever op til faglige krav til
sagsbehandlingen
- Sikre ensartethed i sagsbehandlingen
Opfølgning:
- Løbende kvalitetssikring ved Visitationsenhedens ledelse.
- Staben i SSB kan udøve tilsyn vedr. overholdelse af
lovgivningen og juridiske krav til sagsbehandlingen.
2. Borgertilfredshed
- Opfølgning på tilfredshed med tildelte/leverede ydelser;
borgeren bliver inddraget og hørt.
Opfølgning:
- Ved revisitation (opfølgning) udfylder visitator et skema med
borgerens oplevede kvalitet.
- Der udarbejdes en samlet opgørelse til leverandøren af den
samlede opfølgning.
- Hvert 2.-3. år laves en borgertilfredshedsundersøgelse.
3. Kvalitetssikring af den leverede hjælp
- Kvalitetsopfølgning på den leverede hjælp samt efterlevelse af
den tildelte hjælp og kvalitetsstandarder.
Opfølgning:
- Ved revisitation (opfølgning) udfylder visitator et skema med
visitators observationer i hjemmet.
- Der udarbejdes en samlet opgørelse til leverandøren af den
samlede opfølgning.
De tre elementer supplerer hinanden, da de belyser kvaliteten af
ydelserne ud fra tre forskellige vinkler.
- Kvalitetssikring af visitationen og den tildelte hjælp har til
formål at understøtte arbejdet med at skabe en god og grundig
sagsbehandling/visitation.
- Borgertilfredshed omhandler borgerens individuelle oplevelse af
den tildelte hjælp og de udførte ydelser.
- Kvalitetssikring af den leverede hjælp har til formål at sikre,
at den leverede hjælp stemmer overens med de tildelte ydelser og de
fastsatte mål samt leveres i overensstemmelse med Herning Kommunes
serviceniveau og Visitationsenhedens værdigrundlag.
Tilsammen giver de tre kvalitetsbegreber et bredt og nuanceret
billede af kvaliteten i de tildelte og udførte ydelser, som danner
grundlag for Herning Kommunes vurdering af den ydede hjemmehjælp
vedr. pleje og praktisk hjælp. Det er Herning Kommunes intention at
sikre en god og kontinuerlig dialog med leverandørerne.
I den kvalitetssikring, som Herning Kommune foretager, vil alle
leverede ydelser indgå uanset leverandør.